Łożyska liniowe to integralne elementy techniki przemieszczeń liniowych. Realizują ruch liniowy wzdłuż prowadnicy – wałka. Ze względu na bardzo dużą precyzję prowadzenia, niewielkie rozmiary zabudowy, a przy tym znaczną nośność i trwałość łożyska liniowe zaliczają się do czołówki rozwiązań współczesnej mechaniki i automatyki.
Łożyska charakteryzują się bardzo dobrym współczynnikiem ceny do jakości. Są najbardziej zintegrowanymi łożyskami liniowymi, które pozwalają na zastosowanie dużej średnicy wałka w stosunku do średnicy otworu w obudowie. Dostępne są z uszczelnieniami zapewniającymi minimalną konieczną obsługę, w większości przypadków przesmarowanie nie jest konieczne.
Łożyska liniowe mogą być dostarczone z oprawą (zamknięte typ UU) w gotowych do zabudowy zespołach i są przeznaczone do pracy na wałkach nie podpartych, jak również występują w formie otwartej (typ OP) - do pracy na podpartych wałkach oraz regulowane z możliwością kasacji luzu (typ AJ). Typowe standardowe wersje rozmiarowe, czyli LM (japońska) i KB (europejska) pozwalają na szerokie zastosowanie w zależności od potrzeb użytkownika. Występują też tuleje toczne, lekkie cienkościenne łożyska liniowe typ KH w standardzie wymiarowym europejskim, charakteryzują się małym przekrojem poprzecznym węzła przy jednoczesnej dużej nośności.
Łożyska liniowe występują też w formie zabudowanej w oprawach z lekkich stopów aluminium (łożyska w obudowie). Rozróżniamy tu trzy podstawowe typy czyli: łożyska w obudowie zamknięte (typ SM…UU, i UU -L), łożyska w obudowie otwarte (typ SM…OP) oraz łożyska w obudowie regulowane (KBO…AJ). Łożyska liniowe w obudowach są doskonałymi elementami do budowy modułów liniowych, stołów liniowych ze względu na możliwość bezpośredniego montażu bez potrzeby stosowania opraw łożysk liniowych.
Łożyska liniowe z kołnierzem okrągłym zwykłe i przedłużane (typ LMFO i LMFO-L) i kołnierzem kwadratowym (typ LMFK), są niezastąpione gdy zachodzi potrzeba zamocowania łożyska w elemencie ruchomym maszyny, co zmniejsza gabarytowość i poprawia sztywność całego prowadzenia liniowego. Bardzo wytrzymałe i przenoszące wysokie obciążenia.